Atbildes, kuras tu meklē
Objekti apkārtnē Meklēt
Daugavpils pilsētas pievilcības noslēpums

Veltījums Markam Rotko

Latgales reģions, Daugavpils,

Daugavpils ir dzimšanas vieta izcilajam 20. gadsimta otrās puses māksliniekam – Markam Rotko (1903-1970). Rotko ielika pamatus jaunam glezniecības virzienam – abstraktajam ekspresionismam. Gleznotāja darbi ir izstādīti lielākajos Amerikas, Eiropas un Āzijas muzejos. 2003. gada rudenī Daugavas krastā tika atklāta Markam Rotko veltīta piemiņas zīme. Darba autors ir Romualds Gibovskis. Piemineklis ir veidots pamatojoties uz Rotko daiļrades koncepcijas: „Rakursu var notvert arī caur konstrukcijas tukšumu. Tā pārvēršas gleznā, kurā redzama debess un upes bezgalība”. Piemiņas zīme ļauj palūkoties uz ainavu, kuru Marks Rotko paņēmis sev līdzi dzīvē un daiļradē, bet pieminekļa deformēta forma apliecina to, ka mākslinieka mūžs bijis grūts un traģisks. Piemiņas zīme „Veltījums Rotko” norāda arī uz Šosejas ielu (tagad 18. novembra iela), kur Rotkoviču ģimene dzīvoja no 1892. līdz 1913. gadam.

Senatnē:

Marks Rotko (īstajā vardā Markus Rotkovičs) ir viens no nozīmīgākajiem, pasaules slavu ieguvušiem māksliniekiem, kura vārds ir saistīts ar Latviju. Marks Rotko bija ceturtais bērns Dvinskas farmaceita Jēkaba Rotkoviča ģimenē. Bērni atceras, ka tēvam piemita augsti ētiskie ideāli, viņš bijis intelektuālis un ideālists. Tēva ietekmē visi bērni aizrāvās ar lasīšanu. Marks bija kārs lasītājs (mājās bija bibliotēka ar vairāk nekā 300 krievu un ārzemju literatūras sējumiem) un viņam patika zīmēt. Jaunībā Marks Rotko apmeklēja ebreju garīgo skolu pie sinagogas. Ar laiku mistiskais jūdaisms kļuva par vienu no galvenajiem gleznotāja iedvesmas avotiem vēlākajos gados. Desmit gadu vecumā aizbraucis kopā ar ģimeni uz ASV, Rotko kļuva par glezniecības centrālajām figūrām un abstraktā ekspresionisma virziena dibinātāju.

Marka Rotko tēze:“…es gleznoju ļoti liela formāta gleznas. Es apzinos, ka vēsturiski lielformāta gleznu radīšanas mērķis ir gleznot kaut ko ļoti grandiozu un pompozu. Taču iemesls, kādēļ es tās gleznoju – man šķiet, tas attiecas arī uz citiem man zināmiem māksliniekiem – es vēlos būt ļoti tuvs un cilvēcisks. Gleznot mazu gleznu nozīme distancēt sevi no attēlojamās vides, skatīties uz pieredzi caur pamazināmo stiklu. Bet, gleznojot lielformāta gleznu, tu esi iekš tās. Tev pār to nav kontroles.”

„Par saikni starp arhitektūru, glezniecību un skulptūru”, 1951

Apskates objekts iekļauts TAKĀ: Daugavpils pilsētas pievilcības noslēpums

Objekta iesniedzējs: Tatjana Zahare, Jeļena Panteļejeva, Skaidrīte Ceple

Latvijas kultūrvides TAKAS kurators Latgales reģionā: Ilona Skorodihina